Veelgestelde vragen

Hieronder zijn per categorie de meest gestelde vragen te vinden. Staat jouw vraag er niet tussen? Of kom je er niet uit? Neem dan alstublieft contact met ons op. We helpen je graag verder!

Welke accu’s reviseren & repareren wij?

Wij beperken ons tot de klasse van de Li-Ion en LiPo accu’s die in de elektrische fietsen worden gebruikt. De vorm van de accu doet er niet echt toe. Omdat we de packs zelf samenstellen, kunnen we de vorm bijna altijd nabouwen. Helaas is er een aantal waarbij dit nog niet mogelijk is. Dit zijn o.a. de accu’s in de frame buis van de Sparta Ion en de Batavus. Deze accu’s zijn elektronisch beveiligd waardoor u gedwongen wordt naar de merkdealer te gaan.

Het kan heel soms voorkomen dat na vervanging van het accupack de accu-indicator op het display niet goed functioneert. U kunt er wel gewoon mee fietsen. Dat ligt niet aan het nieuwe accupack of aan de elektronica in de accu, maar in dat geval is van fabriekswege de indicator afgestemd op het originele accupack. De indicator op de accu zelf, indien aanwezig werkt wel goed.

Een overzicht met alle fietsmerken inclusief of de fietsaccu’s wel of niet te reviseren zijn door ons vindt u hier.

Waarom reviseren of repareren?

  • Capaciteit verbetering van 10 tot 30% in vergelijking met een originele fietsaccu.
  • Meestal ligt de prijs van een revisie stukken lager dan van een nieuwe accu.
  • Alle onze accu’s zijn vers in tegenstelling tot veel ‘nieuwe’ accu’s welke soms lange tijd op de plank liggen.
  • Natuurlijk wanneer jij jouw fietsaccu een nieuw leven geeft ben je milieubewust bezig

De indicator wijkt af na revisie?

Doordat wij gebruik maken van de allernieuwste Lithium technieken en deze constant in  ontwikkeling zijn, komt het voor dat de indicator niet altijd de nieuwe cellen herkent. De indicator werkt wel maar kan afwijken wat betekend dat de indicator aangeeft dat de accu bijna leeg is maar in werkelijkheid nog vele kilometers mee gereden kan worden.
In dat geval raden wij aan om bij een volledig geladen accu, de fiets helemaal leeg te rijden. ( dus totdat de fiets stopt met ondersteuning).
Als je dat gedaan hebt kun je goed inschatten hoeveel kilometers je nog kan rijden. Bijvoorbeeld 4,3,2 of 1 led.( je moet als het ware de led’s opnieuw “leren lezen”). Ook kan het in enkele gevallen nodig zijn op jouw accu te kalibreren of aanmelden, als dit het geval is dient je jouw gebruikshandleiding van de fiets te raadplegen.

Hoelang ben ik mijn fietsaccu kwijt?

Dit hangt af of het een volledige revisie betreft of wanneer je alleen de accu wilt laten testen. Neem voor een actuele indicatie contact met ons op. Het is namelijk erg seizoensgebonden.

Hoelang gaat een gereviseerde fietsaccu mee?

Net als bij de actieradius is dit afhankelijk van enkele factoren. Maar we kunnen wel aangeven dat een gereviseerde fietsaccu zeker zo lang meegaat als een nieuwe.

  • Je rijgedrag: (Snelheid, veel of weinig accelereren, remmen of uit laten rijden, veel of weinig schakelen, etc).
  • Temperatuur: De accu’s leveren optimale prestatie bij een temparatuur van ongeveer 20*C. Vuistregel is “1 graad minder = 1% minder bereik).
  • Trapbekrachtigingsniveau: Het spreekt voor zich dat een fiets in een zware bekrachtigingsstand meer energie verbruikt dan in een lichte stand.

Hoe vaak moet ik mijn fietsaccu opladen?

Wanneer de accu leeg is dient deze opgeladen te worden. Wanneer dit niet gebeurd en de accu ligt voor langere tijd stil, zal de accu door zelfontlading in een diepteontlading raken. Dit is erg schadelijk voor accu’s, maar zeker voor de Li-Ion accu’s en is niet met trucjes te herstellen. Bij normaal gebruik dient de BMS als veiligheid om diepteontlading te voorkomen, bijvoorbeeld bij een lange fietstocht.
Wij adviseren dan ook om eens per 2 maanden jouw accu op te laden. Ook wanneer je bijvoorbeeld in de winter de fiets niet gebruikt. Verwijder de accu uit de fiets en laad deze eens per 2 maanden op. Sluit de lader aan voor 30 max 60 minuten en koppel deze daarna weer los. Laat de lader niet permanent aangesloten zitten.

Is het mogelijk om met mijn gereviseerde fietsaccu meer kilometers af te leggen?

Vaak kunnen we de capaciteit verhogen ten opzichte van het origineel met een grotere actieradius als gevolg. Afhankelijk van de behuizing is er soms ook een mogelijkheid om de gehele accu naar een zwaarder type om te bouwen.

Is het mogelijk om te wachten op het testen van een accu?

Het is niet mogelijk om hier op te wachten.

Kan ik mijn fietsaccu naar jullie opsturen?

Ja dat is mogelijk

Leveren jullie ook nieuwe fietsaccu’s?

Nee, wij richten ons puur op het reviseren van de accu’s

Mijn fietsaccu loopt leeg, terwijl ik hem helemaal niet gebruik?

Het is normaal dat accu’s leeglopen ook terwijl je deze niet gebruikt. Alle accu’s hebben een zelfontlading en zullen na verloop van tijd leeg zijn. Ook als je de accu in de fiets laat zitten kan het zijn dat de fiets zelf ook een kleine verbruiker is en de accu langzaam leeg laat lopen.
Wij adviseren dan ook om eens per 2 maanden jouw accu op te laden. Wanneer de accu voor langere tijd niet gebruikt wordt kan deze ook te ver ontladen raken. Probeer dit te voorkomen omdat dit de levensduur verkort.

Mijn fietsafstand loop geleidelijk terug?

Meestal is dit een teken dat de fietsaccu slechter begint te worden. Wij kunnen jouw fietsaccu testen en bepalen wat de conditie er van is.

Mijn fietsmerk of accu staat niet op de website?

De kans is groot dat wij jouw fietsaccu wel kunnen reviseren maar deze nog niet hebben geplaatst op onze website. Neem dan alsjeblieft contact met ons op voor verdere informatie.

Mijn lader geeft erg snel aan dat de fietsaccu vol is?

Wanneer dit een nieuwe fietsaccu is of wanneer deze langdurig niet gebruikt is kan de lader inderdaad snel aangeven dat de accu vol is. Vaak is de accu dan ook weer snel leeg. In dit geval laad de accu dan nogmaals helemaal op.

Wat is de actieradius van een fietsaccu?

De actieradius* is afhankelijk van een groot aantal factoren** zoals rijstijl, gewicht, bandenspanning, hoogteverschillen en weersomstandigheden. De energie in de fietsaccu bepaalt de actieradius van de elektrische fiets. Hoe groter de capaciteit, hoe groter het bereik. Het aantal Wh in de accu is dus leidend voor de te behalen actieradius.

Actieradius indicatie overzicht Performance
24 V x 9 Ah = 35 Km
24 V x 11 Ah = 40 Km
24 V x 12 Ah = 50 Km
24 V x 13 Ah = 55 Km
24 V x 15 Ah = 60 Km

36 V x 6 Ah = 35 Km
36 V x 9 Ah = 45 Km
36 V x 11 Ah = 60 Km
36 V x 13 Ah = 70 Km
36 V x 15 Ah = 90 Km

*Het bereik (in kilometers) is helaas niet direct af te leiden van de hoeveelheid energie van de accu. De hoeveelheid energie die je gebruikt bepaalt na hoeveel kilometer de accu leeg is.

**De volgende factoren zijn van invloed op het bereik van je elektrische fiets

Het totaalgewicht van jou en je elektrische tweewieler

  1. Je rijgedrag: (Snelheid, veel of weinig accelereren, remmen of uit laten rijden, veel of weinig schakelen, etc).
  2. De weerstand: (Wind mee of tegen? Banden op de juiste spanning? Heuvelachtig gebied?)
  3. Temperatuur: De accu’s leveren optimale prestatie bij een temparatuur van ongeveer 20*C. Vuistregel is “1 graad minder = 1% minder bereik).
  4. Trapbekrachtigingsniveau: Het spreekt voor zich dat een fiets in een zware bekrachtigingsstand meer energie verbruikt dan in een lichte stand.
  5. Leeftijd van de accu (Leeftijd in jaren en laadbeurten)

Moet de fietsaccu naar iedere fietstocht geladen worden?

Wanneer de afstanden kort zijn is het niet aan te raden om de accu na ieder ritje op te laden. Het is beter om de accu ongeveer voor de helft leeg te rijden en dan pas weer op te laden.

Waar bewaar ik het beste mijn fietsaccu?

Het beste bewaar je de fietsaccu op een droge plek bij kamertemperatuur (tussen de tussen 0° en 40° Celcius). Dit geld ook wanneer je de fietsaccu aan het opladen bent. Vocht kan corrosie veroorzaken, waardoor jouw fietsaccu snelle kapot gaat.

Wat wordt bedoeld met vers product?

Cellen die vers geleverd worden met een jonge productie datum. Cellen die een hoge omloop snelheid hebben bij de fabrikant. Dit betekend dat er geen cellen tussen zitten die al lang op de plank liggen.

Zijn alle fiets accu’s te reviseren?

Nee, helaas zijn niet alle accu te reviseren.
Voorbeelden hiervan zijn;

  • accu’s die in het fietsframe ingebouwd zijn.
  • accu’’s die aangemeld dienen te worden door de fiets fabrikant.